fredag 1. mars 2013

ARBEIDSKRAV 4 Prosjektrapporten del1


1.0 INNLEDNING



De fleste av oss i gruppen jobber til daglig som tospråklige lærere og vi har ulike erfaringer, oppfatninger og forståelse i rollen som tospråklige lærer. Som tospråklige lærer har vi ikke hovedansvar for noen spesiell klasse. Vi fungerer som «hjelpelærer», avhengig av etterspørselen. Derfor er antallet av elever som vi underviser kan variere fra tid til tider. Dette kommer av at opplæringstilbudet i særskilt norsk og/eller tospråklig fagopplæring og/eller morsmål for elever fra språklige minoriteter gis nå i forhold til den enkelte elevs behov sett i forhold til skolens mål.  Sammensetningen av tilbudet har variert fra elev til elev og også over tid i forhold til den enkelte elev, avhengig av den enkeltes elevs norskkompetanse og mulighet til å følge den vanlige undervisningen. Vi er heller ikke fast ansatt på en skole, men tvert imot er vi en ansatt på flere skoler. Vårt eget kontor eller skrivebord har vi sjelden og det er ikke uvanlig at vi må pendle mellom flere enn en skole i løpet av en skoledag. I og med at vi opplever ulikt og har forskjellige erfaringer er vi alle noe usikker på hvilke funksjon og arbeidsoppgaver vi som tospråklige lærere har i den norske skolen.

Med disse tankene ønsker vi derfor å fordype oss inn i temaet om rollen/ funksjonen til tospråklige lærer.  Formulering av problemstillingen til prosjektoppgaven vår er slik:

"Hvorfor er det nødvendig å ha tospråklige lærer i norske skoler "?



Vi har lyst til å finne ut hvilke utfordringer tospråklige lærere har i den norske skolen. Det er mange elever som har minoritetsbakgrunn i norske skoler. De elevene trenger ekstra hjelp for å følge vanlige opplæringen i norske skoler. I den sammenheng har den tospråklige læreren en veldig viktig rolle og funksjon.

Utdanningssystemet i Norge har tilpasset opplæring i grunnskolen. Skolen har plikt å legge til rette for tospråklig opplæring.

Gjennom prosjektet ønsker vi å besvare disse utforskningsspørsmålene: Hva sier lovverket om tospråklig opplæring? Hvilke roller har tospråklige lærere i norske skoler? Hva hindrer tospråklige lærere i å fylle kravene? Hvilke utfordringer har tospråklige lærere? Hvordan kan en tospråklig lærer hjelpe elever som sliter seg faglig og sosialt? Samarbeid er viktig for elevens utvikling blant annet språklig identitet og trivsel på skolen. Hvordan kan tospråklig lærer fungere som brobygger mellom skole og hjem?

Hovedformålet med prosjektet er at vi ønsker å synliggjøre fordelen ved tospråklig opplæring. Vi ønsker at politikerne, skoleledelsen, kontaktlærere og foreldre skal se filmen og lese rapporten.

Resultatet vil være viktig for både synligheten av betydningen med tospråklige lærer i den norske skolen og ikke minst i det faglige og sosiale utviklingen for minoritetsspråklige elever.

 

1.1 METODE

Valg av metode er avhengig av hvilke tema, innhold og problemstilling som gruppen velger.

Vi har i denne prosjektoppgaven først skaffet oss sekundær data, det vil si faglitteratur/ teori som handler om tospråklig opplæring og tospråklig lærer. Deretter har vi diskutert fram til en problemstilling. Å finne en konkret problemstilling som både beskriver og begrenser det tema vi ønsker å synliggjøre er ikke lett. Før vi kom fram til den endelige problemstillingen måtte vi prøve med å formulere ned mange forskjellige problemstillinger. Vi har erfart etter hvert som vi fordypet oss mer i faglitteraturer var det mye lettere å begrense en problemstilling som omfatter de forskningsspørsmålene som vi ønsker å få svar på og på de områdene som opptar oss.

Først fordelte vi hvem som skulle lese de forskjellige aktuelle faglitteraturene og deretter skrev den enkelte gruppemedlemmene et sammendrag fra de litteraturene som den enkelte har lest. Deretter har vi diskutert og valgt ut de faglitteraturene som passer til problemstillingen. Informasjonen som vi har skaffet til prosjektoppgaven er også blitt hentet fra internett.

I denne prosjektoppgaven har vi også brukt kvalitativ metode som observasjon. Vi har kombinert våre egne erfaringer med observasjon. Det innebærer observasjon gjennom opplevelse av hvordan vi ser og oppfatter minoritetselever har det i praksis i den norske skolen. I og med at fire av oss jobber som tospråklig lærere, en har erfaring som elev og en som foreldre, og noen har lang erfaring som tospråklig lærer, danner det et godt grunnlag for utveksling av våre egne erfaringer. Vi har valgt dette kvalitative innslaget, der vi presentere hver vår opplevelse av tospråklig opplæring og vil bruke de personlige erfaringene som et utgangspunkt for å belyse teorien.

Vi anonymiserer de personlige opplevelsene ved å nummerere deltagerne fra 1-6.

Til slutt har vi analysert fagteori og våre egne erfaringer, sammenlignet mellom teori og praksis tilknyttet til problemstillingen.        

Samarbeidet har foregått gjennom e-post, blogg og møter (på UIA) der vi har fått muligheter til å diskutere med hverandre. Ellers har samarbeidet i gruppen bygget på holdninger som respekt og likeverdighet. Det har vært rom for diskusjon, alle har fått mulighet til å si sine synspunkter uten å føle seg krenket. Ansvarsfordelingen har vi prøvd som mulig å fordele likt og alle har vært delaktige i prosjektet. Vi har delt opp oppgaven vår i to deler en teoretisk og en praktisk.

 

1.2 BEGREPSAVKLARING

I denne delen har vi prøvd å forklare de sentrale begrepene som vi har brukt gjentatte ganger i prosjektet.

1.2.1 Morsmål

Morsmål har flere definisjoner. Det kan være språket barn lærer først, har sterkest emosjonell tilknytning til, språket barn forstår best eller språket foreldrene snakker (Follo, 2008, s.17) I vår oppgave ser vi på morsmål som førstespråk en elev har.

 

1.2.2 Minoritetsspråklige elever

I utgangspunktet brukes begrepet om alle i Norge som ikke har norsk eller samisk som morsmål (KD 2007). I skolepolitikken brukes begrepet minoritetsspråklige elever som regel bare om elever som trenger en eller annen form for særskilt språkopplæring, ikke om alle elever med innvandrerbakgrunn (Snekkevåg, 2010, s.12) I vår oppgave skal vi bruke begrepet om alle elever som har ett annet morsmål enn norsk.

 

1.2.3 Tospråklig opplæring

Tospråklig opplæring er et opplæringstilbud som gis til minoritetsspråklige elever for å oppfylle deres læringsbehov. Tospråklig opplæring betyr at elevene tilegner seg det faglige innholdet i skoleundervisningen ved å benytte morsmålet sitt (Follo, 2008, s.25) Målet med tospråklig opplæring at minoritetsspråklige elever kan følge det faglige skoleprogrammet sammen med alle elevene i klassen. Tospråklig opplæring gis av en tospråklig lærer.

 

1.2.4 Særskilt språkopplæring

Det følger av opplæringsloven § 2-8 første ledd at elever i grunnskolen med annet morsmål enn norsk og samisk har rett til særskilt norskopplæring til de har tilstrekkelig kunnskap i norsk til å følge den ordinære opplæringen i skolen. På samme måte som spesialundervisningen er særskilt språkopplæring en rett men ikke en plikt for den enkelte eleven. Bestemmelsen krever en individuell vurdering av den enkelte elevs behov. Opplæringen skal tilbys ved den skolen eleven går på.

 

1.2.5 Tilpasset opplæring

Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp for den norske grunnopplæringen. Elevenes personlighet gjør at læreren må tilpasse opplæringen.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar