torsdag 8. november 2012

Sammendrag av boka ”Lærerarbeid for elevenes læring 1-7”, May Britt Postholm, Peder Haug, Elaine Muntehe og Rune Johan Krumsvik. Høyskoleforlaget 2011. Kap.1

Sklrevet av Khava

Kapittel 1 ”Å være lærer”

I dettee kapitlet skriver Peder Haug noen sentrale synspunkter på utfordringer i læreryrket.
Han skriver at hovedsaken i lærerarbeidet er å skape forutsetninger for utvikling og læring hos elevene. Læreren må gjøre alt at alle elevene skal lære så mye som mulig.
I strevet for god læring, mestring og høg kompetanse har lærerne en meget viktig rolle. De er meget viktig for elevenes selvoppfatning og utvikling.
Å være lærer handler om å være sammen med mange barn over lang tid.
Lærerens oppgave og er å sørge for læring og utvikling for å bygge opp kompetanse.
I dette kapiteet skriver Haug at undervisning er en virksomhet læreren har ansvaret for og setter i verk. Undervisningslære handler om synspunkter på hvordan læreren bør undervise.
Av det aller mest sentrale i lærerensarbeid er å ta hensyn til at læring skjer ved at elevene blir aktive. Læring er en fysiologisk prosess. Opplæringen gir sansestimulering som skaper elektromagnetisk aktivitet i hjernen. Læreren kan få elevene aktive gjennom undervisningen og i opplæringen. Læreren må motivere elevene å skape lyst til å gjøre noe.
Haug skriver videre at lærerne skal ikke bare vite hvordan de bør opptre i undervisning og opplæring. De må også gjennomføre detinpraksis.
De må begrunne valget av handlinger, innhold og aktiviteter.
Det må bli også god samarbeid med elevens foresatte. Hvis det fungerer godt, gir det gode resultater.
Utfordringene for lærerne er ulike for de yngre og de eldre elevene i skolen.
For de små er innføringen i de grunnleggende ferdighetene muntlig, skriving, lesing og å kunne bruke digitale verktøy.
Hauge skriver om kunnskapsgrunnlaget og om forholdet mellom fagkunnskap og pedagogisk kunnskap. Begge deler er en forutsetning for å kunne bli en god lærer.
Han skriver om forskningsprosjektet . Det første er hva elever og lærere bruker tiden til. En annen forhold er den store variasjonen mellom de 45 klassene som var observert i omfang av aktivitet. Det tredje funnet fra forskningsprosjektet er hva slags virksomhet elever og lærere er engasjerte i når det er fag.
Et vesentlig prinsipp i læreres arbeid er hva som gjøres i undervisningen, og hvordan det gjøres.
Haug setter stor pris på at lærerne må være tett på elevene gjennom hele læringsprosessen, utfordre, oppmuntre, gi tilbakemelding og forstå hvordan elevene tenker.
Kapittelet avsluttes med forslag av hvordan studenter kan kvalifiseres til læreyrket.
Det er veldig viktig å ha en god læreutdanning.
Det legges stor vekt på hva som skjer i skolene når de nyutdannede lærerne begynner i yrket. Lærere trenger erfaringer for å kunne fungere godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar