torsdag 8. november 2012

Sammendrag av boka ”Den flerkulturelle skolen i bevegelse” , Kari Spernes, Gyldendal Akademisk 2012, Kap.9 og 11

Skrevet av Mumune

Kapittel 9 - Samspill mellom aktørene i skolen

Dette kapitlet handler om de som kjenner skolekodene, og besitter makt overfor dem som ikke kjenner disse kodene. Å møte mellom dem som kjenner disse kodene og dem som ikke kjenner. Samspill og dialog mellom lærer og elev, møtet mellom elevene, møte mellom kollegaene og møtet mellom lærer og foreldre. Hva dialog i skolen innebærer og hvordan brukes det i skolen i ulike sammenhenger sammen med ulike aktører? Positivt relasjon mellom lærer og elev skaper et godt læringsmiljø og gir motivasjon for å lære. Hvordan utrykker vi(lærere) oss på ansiktsuttrykk og kroppsspråk? Hvordan tolker eleven lærerens signaler og blir anerkjent. Til å være en god rollemodell må læreren bidra til at det utvikles kunnskap og holdninger i elevgruppa som skaper respekt.

Det er ofte vanskelig å samarbeide med tospråklige lærere på grunn av få timer i skolen. Samarbeid mellom klasselærer, tospråklig lærer særskiltnorsk lærer og andre faglærere er nødvendig. Samarbeid og samspill mellom lærere og andre aktører skolen er i følge Kunnskapsløfte <avgjørende for de resultater som nås>(LK06,generell del:15) Ledelsen har overordnet ansvar for samarbeid. Læreren må også samarbeide med foreldre. Kunnskapsløfte står det at foreldre skal bruke sine resurser for å forme verdi mønsteret i skolen.

Kapittel 11- Likeverd og mangfold i skolen

Dette kapitlet handler om hvordan skolen kan arbeide holdningsskapende arbeid i skolen og hvordan de synliggjøres i skolens hverdag. Forfatteren gir forskjellige eksempler i tekstene, dette kan hjelpe andre lærere å bruke ressurser i elevgruppa og foreldre. Vi er forskjellige og holdningsskapende arbeid er nødvendig i klassen. For eksempel nulltoleranse for rasistiske ytringer og diskriminerende atferd. For å fremme likeverd må skolen arbeidet for at alle elevene får et likeverdig tilbud. Hvordan man kan synliggjøre mangfold? Det finnes forskjellige aktiviteter som religiøse høytids markeringer, internasjonal uke, å henge flagg på veggen. Foreldrene kan involveres disse aktiviteter slik at mangfold blir en naturlig del av skolehverdagen. Et flagg representerer elevens tilknytning og bakgrunn. Elevenes kunnskaper og erfaringer forstås som ressurs i ulike fag. Læreren må være bevist på det som eleven kan og mestrer. Dette bygger videre kunnskaper og erfaringer på den kompetansen eleven allerede har. Elevene har også være ressurser for hverandre. Elever kan videreformidle temaer som knyttet til flerkulturell forståelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar