torsdag 8. november 2012

ARBEIDSKRAV 2

TITTEL

HVA KAN JEG HJELPE DEG MED?
En analyse av tospråklige lærerens rolle i norske skoler.

INNLEDNING


Temaet er tospråklig lærerens betydning/rolle i den norske skolen. I gruppen har vi funnet ut at mange av oss jobber som tospråklige faglærere. Det vil si at vi har ulike erfaringer og forståelse fra forskjellige landsdeler i Norge. Vi har lyst til å finne ut hvilke utfordringer har de tospråklige lærerne når de jobber i den norske skolen og hjelper elevene både faglig og sosialt.


PROBLEMSTILLING

HVORFOR TRENGER VI TOSPRÅKLIGE LÆRERE I NORSKE SKOLER?


PERSPEKTIV

Vi ønsker å belyse temaet først og fremst fra lærerperspektiv, samt elevperspektiv som også
omhandler sosialiseringsperspektiv.

METODE

Å samle data fra faglitteratur/teori, bruke våre egne erfaringer via observasjoner og samle inn ny informasjon via våre kolleger og elever fra arbeidsplassen. Til slutt sammenligne mellom teori og praksis og komme fram til et konkret sluttresultat.
Samarbeidet skal foregå gjennom e-post, blogg og møter der vi får mulighet til å diskutere med hverandre. Ellers skal samarbeidet i gruppen bygge på holdning som respekt og likeverdighet. Det skal være rom for diskusjon, alle skal få mulighet til å si sine synspunkter uten å føle seg krenket. Ansvarsfordelingen skal være likt og alle skal være delaktige i prosjektet.

FAGTEORI

KHAVA: ”Lærerarbeid for elevenes læring 1-7”, Postholm, May Britt; Munthe, Elaine; Haug Peder; Krumsvik, Rune Johan (red.) (2011) Høyskoleforlaget. Kap. 1 les her

YUSUF: ”Elevemangfold i skolen 1-7”, Postholm, May Britt; Munthe, Elaine; Haug Peder; Krumsvik, Rune Johan (red.) (2011) Høyskoleforlaget. Kap. 5 og 6 les her

MUMUNE: ”Den flerkulturelle skolen i bevegelse”. Teoretiske og praktiske perspektiver”, Spernes, Kari (2012) Gyldendal Akademisk. Kap. 9 og 11 les her

SUKHRAJ: ”Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning”, Engen, Thor Ola; Kulbrandstad, Lars Anders. 2009  les her

VAN: ”Flerspråklighet i skolen", Hvistendahl, Rita. Universitetsforlaget, 2009. Kap. 1 og 5.  les her

ANASTASIA: "Flerkulturell forståelse", Eriksen, Thomas Hylland (red.) 2001. Kap. 3  les her

Ellers kommer vi nok til å finne flere andre kilder i biblioteket og på nettet som kan inneholde
relevante opplysninger om det temaet vi skriver om.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar